Talviloma 2022

22.4–28.4 2022

Talviloma ja pääsiäinen sattuivat tänä vuonna samaan aikaan ja lomamme vietimme Heinävedellä.

Kuvat: ©Tarmo Soukka

Valamon pääsiäinen

©Tarmo Soukka

Pääsiäinen eli Kristuksen ylösnousemusjuhla on ortodoksisen kirkkovuoden pääjuhla, juhlien juhla. Palmusunnuntai aloittaa heti suuren paaston jälkeen pääsiäistä edeltävän Suuren Viikon. Pääsiäisjakson huippukohta on pääsiäissunnuntaita edeltävän yön juhlajumalanpalvelus.

Kirkko on pääsiäisenä ja muulloinkin koristeltu kauniiksi ja värikkäät munat kuuluvat pääsiäiseen.

Pääsiäisenä alttarin ovet pidetään avoinna ja ne kuvaavat Kristuksen ylösnousemusta.

Matkalla Pääskyvuorelle

Valamon vierailun jälkeen suuntasimme takaisin Heinävedelle, ajoimme kuitenkin Varistaipaleen kautta ihastellen keväisiä maisemia kuten lumisella pellolla oleva kurkipariskuntakin. Perille päästyämme kävimme Pääskyvuorella.

Pääskyvuoren näkötorni on 102 metrinen vankkarakenteinen puinen näkötorni. Tornissa on kolme tasannetta, josta voi ihailla Heinäveden maisemia.

©Tarmo Soukka

Pääskyvuoren näkötornista avautuu huikeat maisemat Kermajärvelle, järvi on yhä jäässä mutta selvät kevään merkit ovat ilmassa.

Vaikka torni onkin tukeva ja seisoo jykevästi kallion laella, on korkeita paikkoja kammoavalle kulkijalle tornin toinenkin tasanne jo riittävän ylhäällä.

Heinäveden kirkko kuvattuna näkötornista. Kirkko on Josef Stenbäckin suunnittelema ja se on rakennettu vuosina 1890-1891.

Kohti Savonlinnaa

Lomalla kun olemme, lähdimme haistelemaan Savonlinnan kevättä.

©Tarmo Soukka

Poutapilvinen taivas kun matkasimme lossilla Hanhivirran yli.

Risteilyalukset odottavat jäiden sulamista torinrannassa.

Muutamat jäälautat kelluivat Hanhivirran tyynellä pinnalla.

©Tarmo Soukka

Olavinlinna seisoi edelleenkin tukevasti paikallaan.

Torilla söimme Lörtsyt, minä lihalörtsyn kolmella juustomakkaralla ja vaimoni omenalörtsyn. Vatsa täynnä olikin hyvä lähteä ajamaan kohti majapaikkaamme Heinävedellä. Kesällä jälleen Savonlinnaan Lörtsylle sekä risteilylle.

Visiitti Nurmekseen

Tänään sitten visiitti Nurmekseen. Nurmes on pieni kaupunki ja sijaitsee Pielisen rannalla Pohjois-Karjalassa.

©Tarmo Soukka

Kylälle saavuttaessa kirkko hallitsee maisemaa. Kirkko on rakennettu vuosina 1893–1896. Kirkossa on 2200 istumapaikkaa ja torni on 55 metriä korkea ja sen huipulla on 5,5 metrinen risti.

Kirkon pääoven yläpuolella on kahden Venäjän Tsaarin nimet ja vuosiluvut, en tiedä miksi.

Rautatieasema oli hiljainen ja ratapihan puolella oleva kiskobussi odotti matkustajia.

Nurmeksen rautatieaseman takapihalta löytyi myös vanhempaa vaunukalustoa.

©Tarmo Soukka

Pielinen oli vielä jäässä mutta kesän tultua voi istahtaa penkille ja ihailla kaunista maisemaa.

Nurmeksesta löytyi myös pieni ortodoksikirkko, kirkko oli sisältä kaunis ja siellä oli kuoro harjoittelemassa.

Päivä ennen loman loppumista

Päivä ennen loman loppumista teimme kanavakierroksen. Varistaipaleen- ja Karvionkanavan jätimme kuitenkin tällä kertaa välistä ja lähdimme asunnolle ruuanlaittoon.

©Tarmo Soukka

Taivallahden kanavan sululla oli vielä jääpeite.

Vilhovuonteen sululta olivat jo jäät sulanneet.

Viimeinen lomapäivä

Niin lomamme lähestyy loppuaan ja kotiin lähtö lähestyy. Loma oli kiva ja grillikausikin avattiin tiistaina 26.4. vaikka ilma oli kylmä ja tuulinen ja hieman kaunaili luntakin välillä, mutta sellainen on kevät.

©Tarmo Soukka

Kiitos Pohjois-Karjala ja Heinävesi, nähdään taas!